
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a atribuit firmei TPF Inginerie contractul de supervizare a lucrărilor de proiectare și execuție pentru Lotul 2A al Autostrăzii Unirii (A8), ce leagă localitățile Ditrău și Grințieș. Valoarea contractului este de 49 de milioane de lei fără TVA, iar semnarea acestuia este condiționată de lipsa contestațiilor în termen de 10 zile.
Durată de implementare: 118 luni
Contractul este finanțat din fonduri europene prin Programul Transport 2021–2027 și va avea o durată totală de 118 luni, după cum urmează:
- 14 luni pentru etapa de proiectare
- 40 de luni pentru execuția lucrărilor
- 60 de luni pentru perioada de garanție
Lotul 2A are o lungime de 37,9 km și traversează județele Harghita și Neamț. Este considerat un segment de complexitate tehnică ridicată, având în componență:
- 19 tuneluri
- 63 de poduri și viaducte
- Aproximativ 21 km de lucrări de artă, adică 57% din lungimea totală a tronsonului
Rol strategic al supervizorului
„Rolul supervizorului este crucial, pentru că va monitoriza progresul lucrărilor, conformitatea acestora, calitatea materialelor și a echipamentelor folosite, dar și performanța echipei de execuție. TPF va supraveghea șantierul prin diriginți atestați, va face controale cantitative și calitative regulate și va fi un exemplu de bune practici în domeniu”, a declarat Gabriel Budescu, directorul general CNIR.
Echipă de proiectare și execuție de amploare
Lucrările pentru Lotul 2A au început oficial pe 30 iunie 2025, odată cu demararea etapei de proiectare. Contractul de proiectare și execuție, cu o valoare de 6,14 miliarde de lei fără TVA (aproximativ 1,2 miliarde de euro), a fost atribuit asocierii:
- SA&PE Construct (lider)
- Tehnostrade
- Euro Asfalt Doo
- Spedition UMB
Printre subcontractanți se numără inclusiv entități specializate, precum:
- Muzeul Olteniei Craiova (cercetări arheologice)
- Pirotehnic OSB (lucrări de profil pirotehnic)
Colaborare multidisciplinară
Complexitatea proiectului a impus implicarea unui număr extins de firme de consultanță și expertiză tehnică:
- Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial SA – studiul de fezabilitate
- F&R Worldwide – studii geotehnice
- Geo Proiect Consulting – studii topografice detaliate
- EPC – Consultanță de Mediu – documentația de evaluare a impactului
- Institutul de Arheologie “Vasile Pârvan” – cercetări arheologice
- Integrated Road Solutions – proiectare infrastructură rutieră
- Topovia 2002 – identificare proprietari și exproprieri
- Protelco SA – completare studii topografice, inclusiv aerofotogrametrie
Lotul 2A – segment strategic în Autostrada A8
Acest tronson face parte din Secțiunea II – mediană a Autostrăzii A8, între Miercurea Nirajului și Leghin, fiind cel mai dificil segment al întregii autostrăzi, dat fiind că traversează zona montană.
Autostrada A8, cunoscută și sub numele de Autostrada Unirii, este un proiect de importanță majoră pentru conectivitatea rutieră între Transilvania și Moldova, cu rol strategic atât în plan economic, cât și geopolitic.